Przejdź do głównej zawartości

Zwiastunka

 Okładka książki Zwiastunka Bartłomiej Sztobryn Do "Zwiastunki" oprócz rzecz jasna intrygującego tytułu zachęcił mnie opis wydawcy, porównujący książkę do kultowego "My, dzieci z dworca Zoo". Ten klasyk znam prawie na pamięć. Zaczytywałam się w nim od młodych  lat i wciąż po długim czasie tkwi we mnie mocno.  Z wielką ochotą i jeszcze większym zapałem zabrałam się więc za lekturę powieści Bartłomieja Sztobryna.

Główną bohaterką jest tu nastoletnia Ola. Zbuntowana punkówa. Jej dzieciństwo było dalekie od udanego, co odzwierciedla si w jej zachowaniu, sposobie bycia , aż do teraz.

Dziewczyna głównie spędza czas poza domem, czemu tak naprawdę nie ma co się dziwić. Włóczy się po mieście z paczką znajomych, imprezuje, opuszcza szkołę.

Trwa to do czasu, gdy na jej drodze staje charyzmatyczny brat Jan. Mimo iż Ola i jej znajomi mają go za co najmniej świra, dziewczyna postanawia dołączyć do jego świata. 

W świecie tym nie ma miejsca na pustkę. Brat Jan i jego podopieczni podążają drogą ku wolności. Żeby jednak ją odnaleźć muszą się wyzbyć pustki w swoim życiu. Tą pustką nazywają  wszystko , to czym zajmują się zwykli ludzie.

Oli pasuje tak wizja, ponieważ i ona pragnie wolności.

"...Wolność nie jest stanem wiecznej błogości. To nie raj, nie na tym świecie. Jeżeli staniesz się wolna, będą ci tego zazdrościć. Będą ci zazdrościć siły, dzięki której tę wolność uzyskałaś. Tutaj właśnie nad tym pracujemy. Chcemy uwolnić się od wspomnień, od bliskich, którzy nas ograniczali, od zakazów i nakazów, którym musimy być posłuszni, jeżeli chcemy zostać w społeczeństwie..."

Ola w enklawie  Jana zostaje nazwana Gabrielą. Według niego ma zwiastować wielkie zmiany, rozwój.

"... Ożywiasz własne otoczenie i ludzi wokół niego. Patrzą na ciebie i zastanawiają się. Jesteś jak zwiastunka nowego, lepszego czasu. Przynosząca nadzieję na ogromne zmiany i niewzwykłe wyzwania..."

Na skutek eksperymentów mężczyzny Ola - Gabriela odkrywa w sobie  supermoce. Zafascynowana tym faktem pielęgnuje je i umacnia, ale tylko do momentu, gdy zaczyna rozumieć czym naprawdę zajmuje się jej guru. Do czego namawia podopiecznych i jak nimi wszystkimi manipuluje.

Pozostaje jej tylko ratować się ucieczką. Wiele wskazuje jednak na to, że na rejteradę może być już za późno.

 Jak potoczą się dalsze losy Oli? Czy uwolni się od niszczącej mocy sekty? A może będzie skazana na takie życie już do końca?

Do wymienionej wyżej powieści autorstwa Christiane F. pasuje kilka elementów ze "Zwiastunki", no ale przecież nie chodzi tu o powielanie wątków i tworzenie kopii. 

Książka jest naprawdę czymś nowym, świeżym. Takim debiutem przez wielkie D.  Przedstawienie alternatywnego świata jest tu ciekawym zabiegiem.  Całość czyta się dobrze, a nawet bardzo dobrze. Akcja toczy się wartko, wątek obyczajowy jest interesujący i uniemożliwiający odłożenie książki na bok.

"Zwiastunka" jak sądzę, zwiastuje autorowi  literacką, świetlaną przyszłość.

Komentarze

  1. Ciekawa pozycja, ale ja na razie nie mam w planach tej książki. Za dużo mam zaległości 🙈

    OdpowiedzUsuń
  2. Będę o niej pamiętała na przyszłość.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie słyszałam o tej powieści, ale muszę przyznać, że zainteresowała mnie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Całkiem ciekawy debiut. Będę o niej pamiętać. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie słyszałam wcześniej ani o autorze, ani o książce. Lubię takie klimaty, więc nie mówię nie. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Jestem wielkim fanem "Dzieci z dworca Zoo" i słysząc porównanie "Zwiastunki" właśnie do tej książki, zachęcało mnie to do jej przeczytania. Po tym wpisie nabrałem jeszcze większej ochoty, aby zagłębić się w tę lekturę.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Kachna

Kachna jest młoda. Kachna jest pogubiona. Kachna jest zbuntowana. Tytułowa bohaterka jest dziewczyną z przeszłością  i to nie byle jaką. Wychowywana przez ojca dla którego była ważna tylko reputacja i kariera, popada w konflikt z prawem, na skutek czego trafia do poprawczaka. Po wyjściu na wolność nie potrafi odnaleźć się w świecie. Na szczęście pojawia się tajemniczy Karol, który niczym dobry duch zabiera ją do osady, miejsca niesamowitego, oderwanego od rzeczywistości a jednak jak najbardziej normalnego. Dziewczyna ma tam przebyć swoją resocjalizację, poukładać swoje sprawy. Pomóc ma jej w tym prowadzenie dziennika, w którym ma zapisywać swoje myśli, spostrzeżenia. Kachna na początku nikomu z mieszkańców osady nie ufa. Nie rozmawia z nikim oprócz Karola,lecz jej miłość do książek skłania ją do wizyty w miejscowej bibliotece. Tam zaprzyjaźnia się z Wolfangiem, który okaże się dla niej nie tylko bratnią duszą.Kachna dostrzega też, że pisanie sprawia jej pewną przyjemność. Od tego mome

Nabytki biblioteczne (131)

 Dawno nie chwaliłam się moimi zdobyczami. Nie oznacza to bynajmniej, że przestałam odwiedzać bibliotekę. Co to, to nie. Jednak jakoś coraz mniej czasu mam na wszystko, a ten poświęcony na czytanie mocno mi się skurczył. Nad czym bardzo ubolewam. Ostatnio jednak przytargałam kilka wspaniałości, więc spieszę z chwaleniem się: Paryż, 1940 rok. Trzy krawcowe próbują prowadzić możliwie normalne życie w okupowanym przez nazistów mieście. Każda z nich ma pewien sekret. Poraniona przez wojnę Mireille działa w ruchu oporu; Claire została uwiedziona przez niemieckiego oficera; Vivienne zaangażowała się w coś, o czym nikomu nie może opowiedzieć… Wojna zmusza trzy młode kobiety do podejmowania niełatwych decyzji, a skrywane tajemnice narażają je na ogromne niebezpieczeństwa. Przyjaciółki wspierają się, wierzą, że są wobec siebie lojalne, lecz czy nie grozi im zdrada? Czy przetrwają ten okrutny czas, a więzi między nimi pozostaną nienaruszone? Dwa pokolenia później Harriet, angielska

Lata miłości

Po ten tytuł sięgnęłam głównie dlatego, iż akcja rozgrywa się  w czasach gdzie królowały Dzieci Kwiaty.  A ja mam sentyment do hipisów. Na początku poznajemy Celeste, która stoi u progu kariery wokalnej. Wszystko w jej życiu kręci się wokół śpiewu.  I to ta chęć zrobienia kariery, zdobycia sławy częściowo zrujnowała jej życie. Tak przynajmniej sama sądzi. Podczas jednej z szalonych nocy  pod wpływem LSD bierze udział w imprezie. Poddaje się narkotykowemu zatraceniu i uprawia seks ze świeżo poznanym piętnastolatkiem, Theodore. Owocem tej nocy jest jej córka, Lana, którą wychowuje samotnie. Stara się trzymać ją jak najdalej od  świata muzyki, chociaż wie, że dziewczynka odziedziczyła po niej piękny głos.  Całe dzieciństwo wmawiała córce, że tylko nauką i wykształceniem coś osiągnie. Lana nie ma więc przyjaciół, ani żadnych przyjemności na jakie mogą sobie pozwolić jej rówiśnicy. Po latach, gdy dziewczyna staje się kobietą, do Londynu przyjeżdża on, Theodore. Teraz właściciel winnic na p